ROMÂNIA
MINISTERUL EDUCAŢIEI ȘI CERCETĂRII
INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI NEAMȚ
CENTRUL ŞCOLAR PENTRU EDUCAŢIE INCLUZIVĂ
ROMAN
Str. Prof. Dumitru
Mărtinaș, nr. 11, tel./fax 0233/741751, e-mail: scoala_speciala_roman@yahoo.com
Nr. 1601/30.10.2020
REGULAMENT DE ORDINE INTERIOARĂ
al
CENTRULUI ŞCOLAR PENTRU EDUCAŢIE INCLUZIVĂ
ROMAN
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1.
Regulamentul intern al Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Roman,
denumit în continuare regulament, cuprinde norme, reguli şi prevederi
specifice condiţiilor concrete de desfăşurare a activităţii, în concordanţă cu
prevederile legale în vigoare.
Art.2.
Prezentul regulament se bazează pe prevederilor Legii Educaţiei Naţionale
nr.1/2011 şi ale normelor metodologice, regulamentelor şi instrucţiunilor ce
decurg din aplicarea acestei legi, pe O.M.E.C.T.S. 5555/2011 - Anexa nr. 3 - Regulament-cadru
privind organizarea şi funcţionarea centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă,
O.M.E.C.T.S. 5573/2011 privind Regulamentul de organizare şi funcţionare a
învăţământului special şi special integrat, O.M.E.C.T.S. 5574/2011 privind
organizarea serviciilor de sprijin educaţional pentru copiii, elevii şi tinerii
cu cerinţe educaţionale speciale, integraţi în învăţământul de masă, precum şi
O.M.E.C.T.S. 6552/2011 privind evaluarea, asistenţa psihoeducaţională,
orientarea şcolară şi orientarea profesională a copiilor, a elevilor şi a
tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, dar și O.M.E.C nr. 5447/31.08.2020
privind Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ
preuniversitar.
Art.3. Respectarea
prevederilor prezentului Regulament este obligatorie pentru întregul personal
didactic, didactic auxiliar şi nedidactic al Centrului Şcolar pentru Educaţie
Incluzivă Roman (C.S.E.I. Roman), pentru elevi şi pentru părinţii / asistenţii
maternali / reprezentanţii legali ai acestora.
Art.4. În
incinta C.S.E.I. Roman sunt interzise, potrivit legii, crearea şi funcţionarea
oricăror formaţiuni politice, organizarea şi desfăşurarea activităţilor de
propagandă politică şi/sau prozelitism religios, cât şi orice formă de
activitate care încalcă normele convieţuirii sociale sau care pun în pericol
sănătatea fizică şi psihică a elevilor, a personalului didactic, didactic
auxiliar sau nedidactic.
Art.5. Anul
şcolar începe la 1 septembrie şi se încheie la 31 august din anul calendaristic
următor. Structura anului şcolar este cea stabilită anual prin ordin al
ministrului de resort.
În situaţii
deosebite cursurile şcolare pot fi suspendate temporar fie prin dispoziţie a
ministrului educaţiei sau a inspectorului şcolar general, fie la solicitarea
directorului C.S.E.I. Roman aprobată de inspectorul şcolar general.
În toate
situaţiile, suspendarea cursurilor va fi urmată de măsuri pentru parcurgerea
integrală a programei şcolare, până la sfârşitul semestrului, respectiv al
anului şcolar, măsuri stabilite prin decizie a directorului C.S.E.I. şi
concretizate de personalul didactic şi didactic auxiliar.
CAPITOLUL II
ORGANIZAREA
CENTRULUI ŞCOLAR PENTRU EDUCAŢIE INCLUZIVĂ ROMAN
Art.6. Centrul
Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Roman reprezintă cadrul instituţional de
acţiune care asigură accesul la educaţie tuturor copiilor prin educaţie formală
şi servicii educaţionale acordate copiilor cu cerinţe educaţionale speciale
şcolarizaţi atât în învăţământul special cât şi în învăţământul de masă, precum
şi personalului care este implicat în educaţia acestora.
Art.7. Activităţile
specifice procesului de învăţământ din C.S.E.I. se desfăşoară sub îndrumarea şi
coordonarea Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamț.
Art.8. Procesul
de învăţământ este organizat şi se desfăşoară ca învăţământ de zi. Pentru
elevii care, din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi sunt
nedeplasabili, se organizează şcolarizarea acestora la domiciliu.
Art.9. Desfăşurarea procesului instructiv-educativ al copiilor cu cerinţe educaţionale speciale se
realizează astfel:
- Învățământ preșcolar
- Învăţământ
primar
- Învăţământ
gimnazial
- Asistenţă
psihoeducaţională a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în
diverse clase din cadrul şcolilor de masă din Roman și zonă, prin cadre
didactice de sprijin;
- Asistenţă educaţională la domiciliul elevilor cu
cerinţe educaţionale speciale nedeplasabili.
Art.10. Constituirea,
încadrarea şi dispunerea spaţială a claselor se face anual de către directorul
C.S.E.I. şi se aprobă în şedinţă a Consiliului de administraţie, de regulă, cu
o săptămână înaintea începerii cursurilor.
Constituirea
claselor se realizează cu respectarea normelor în vigoare privind numărul de
elevi, iar distribuirea lor spaţială se face în raport cu vârsta elevilor şi
gradul lor de dizabilitate.
Art.11. Cursurile
se desfăşoară în două schimburi, cu începere de la ora 8 până la ora 13 (primul
schimb) și de la ora 14 până la ora 18 (al doilea schimb, de terapie
educațională complexă și integrată)
Durata orei de
curs pentru învăţământul preșcolar, primar și gimnazial este de 45 minute, cu o pauză de 15 minute
după fiecare oră și o pauză mare de 30 minute după primele două ore (respectiv
9,45 – 10,15 schimbul I și 15,45 – 16,15 schimbul II)
Datorită situației
pandemice, în acest an școlar pauzele sunt organizate diferențiat, pe clase,
conform unui grafic stabilit și aprobat.
Art.12. Activitatea
didactică se desfăşoară pe baza orarului şcolar, care se elaborează anual de
Comisia pentru întocmirea orarului, sub conducerea directorului, pe baza
propunerilor cadrelor didactice. Orarul şcolar se aprobă de către directorul
C.S.E.I., de regulă, înaintea începerii cursurilor şi se aduce la cunoştinţa
cadrelor didactice şi auxiliar didactice, a elevilor şi părinţilor /
asistenţilor maternali ai acestora.
Respectarea
orarului şcolar este obligatorie pentru întreg personalul C.S.E.I., pentru
elevi şi părinţii/reprezentanţii legali ai acestora şi nu poate fi modificat
decât în situaţii deosebite, la propunerea dirigintelui clasei, avizată de
directorul adjunct cu probleme de învăţământ şi aprobată de directorul C.S.E.I.
Art.13. Sub
conducerea diriginţilor/conducătorilor claselor, se vor realiza cu colectivul
fiecărei clase activități extraşcolare, în afara orelor de curs, care vor fi
consemnate în condica de prezenţă a cadrelor didactice. Planificarea de
principiu a activităţilor extraşcolare se va centraliza, la începutul fiecărui
an şcolar, de către responsabilul Comisiei metodice a diriginţilor.
Art.14. Săptămânal,
fiecare diriginte va stabili o oră în care va fi la dispoziţia părinţilor /
asistenţilor maternali pentru activităţi de suport educaţional şi consiliere a
acestora.
Anual, după
aprobarea orarului şcolar, diriginţii vor stabili ziua din săptămână şi
intervalul orar în care desfăşoară activitatea de suport educaţional şi
consiliere a părinţilor / asistenţilor maternali, date care vor fi centralizate
de responsabilul Comisiei metodice a diriginţilor şi aprobate de directorul
C.S.E.I., iar ulterior aduse la cunoştinţă elevilor şi părinţilor /
asistenţilor maternali.
CAPITOLUL III
CONDUCEREA CENTRULUI
ŞCOLAR PENTRU EDUCAŢIE INCLUZIVĂ ROMAN
Art.15. Conducerea
C.S.E.I. este asigurată de către director, consiliul de administraţie şi
consiliul profesoral.
Pentru
coordonare şi conducerea unor activităţi specifice, sectoriale sau la nivelul
fiecărei clase, în cadrul centrului se organizează şi funcţionează:
-
comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii;
-
comisia pentru curriculum;
-
comisia internă de evaluare continuă;
-
comisia de securitate și sănătate în muncă;
-
comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și
discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității.
Secţiunea I
Directorul
Art.16. Directorul
exercită conducerea executivă a C.S.E.I., în conformitate cu atribuţiile
conferite de legile în vigoare, cu hotărârile Consiliului de administraţie,
precum şi cu alte reglementări în vigoare.
Directorul este
subordonat Inspectoratului Şcolar Judeţean Neamț, reprezentat prin Inspectorul
Şcolar General al acestuia şi reprezintă C.S.E.I. în relaţiile cu terţe
persoane fizice sau juridice, în limitele competenţelor legale.
Directorul este
coordonatorul întregului personal al C.S.E.I. având drept de îndrumare şi
control asupra activităţii acestuia.
Art.17. Drepturile
şi obligaţiile, responsabilităţile şi atribuţiile directorului sunt cele
stabilite prin legile şi reglementările în vigoare.
Directorul este
preşedintele Consiliului de administraţie şi al Consiliului profesoral, în faţa
cărora trebuie să prezinte rapoarte anuale
privind activitatea şi rezultatele obţinute. La începutul fiecărui an şcolar,
directorul prezintă un raport privind starea şi realizările C.S.E.I. în anul
anterior de învăţământ.
Art.18. Anual,
directorul numeşte, după consultarea Consiliului profesoral, în baza hotărârii
Consiliului de Administrație, profesorii diriginţi la clase şi stabileşte
comisiile metodice şi pe domenii care vor funcţiona în anul şcolar curent.
În prima şedinţă
a Consiliului profesoral din noul an şcolar, directorul propune acestuia spre
aprobare numirea coordonatorului pentru proiecte şi programe educative şcolare
şi extraşcolare, a responsabililor
comisiilor pe domenii, cât şi a coordonatorului Comisiei pentru evaluarea şi
asigurarea calităţii, atunci când decide să delege această competenţă altei
persoane.
Art.19. Directorul
monitorizează şi controlează permanent calitatea procesului instructiv
educativ. Pe baza unei planificări proprii, directorul efectuează asistenţe la
orele de curs, astfel încât fiecare cadru didactic să fie asistat cel puţin
odată pe semestru.
Art.20. În
calitate de ordonator secundar de credite, directorul răspunde de elaborarea
proiectului de buget, de execuţia corectă a bugetului aprobat cât şi de ţinerea
la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a bilanţurilor contabile şi a
conturilor de execuţie bugetară.
Art.21. În
activitatea de conducere, directorul C.S.E.I. este ajutat de către membrii
Consiliului de administraţie.
Art.22. Directorul
răspunde de coordonarea, îndrumarea, monitorizarea şi evaluarea tuturor
activităţilor instructiv – educative şcolare şi extraşcolare.
Este responsabilul
comisiei pentru curriculum şi răspunde de elaborarea orarului şcolar.
Art.23. Directorul
răspunde de coordonarea, îndrumarea şi monitorizarea activităţilor personalului
didactic auxiliar şi a personalului nedidactic.
Directorul monitorizează
ordinea şi curăţenia în cadrul centrului, organizează şi coordonează paza
acestuia şi accesul persoanelor străine, executarea lucrărilor de reparaţii şi
întreţineri, etc.
Art. 23 bis (1) Propune spre aprobare consiliului de administrație suspendarea
cursurilo la nivelul unor formațiuni de studiu – gupe / clase sau la nivelul
unității de învățământ, în situații obiective, cum ar fi epidemii, intemperii,
calamități, alte situații excepționale.
Art. 23 bis (2) Coordonează activitățile realizate prin intermediul
tehnologiei și al internetului la nivelul unității de învățământ și stabilește,
în acord cu profesorii diriginți și cadrele didactice, modalitatea de
valorificare a acestora.
Secţiunea II
Consiliul
de administraţie
Art.24.
Consiliul de administraţie este organul de conducere cu rol de decizie în
domeniul organizatoric şi administrativ şi are competenţele, răspunderile şi
atribuţiile stabilite prin legile şi reglementările în vigoare.
Art.25. Consiliul
de administraţie al C.S.E.I. este format din 9 membri, din care:
-
directorul centrului şcolar;
-
trei reprezentanţi ai cadrelor didactice;
-
un reprezentant al Președintelui Consiliului Județean;
-
doi reprezentanţi al Consiliului Judeţean
Neamț;
-
doi reprezentanţi ai părinţilor;
-
liderul de sindicat (cu statut de observator, fără drept de vot)
Cadrele
didactice care fac parte din Consiliul de administraţie sunt alese de Consiliul
profesoral, la începutul fiecărui an școlar, dar nu mai târziu de începerea
cursurilor, la propunerea directorului sau a celorlalţi membri ai consiliului,
dintre persoanele cu calităţi manageriale şi performanţe profesionale
deosebite.
Art.26. Preşedintele
Consiliului de administraţie este directorul C.S.E.I. Acesta conduce ședințele
consiliului de administrație, semnează hotărârile adoptate și documentele
aprobate de către consiliul de administrație.
Preşedintele
Consiliului de administraţie numeşte anual, prin decizie, pe secretarul
consiliului care are atribuţia de a convoca, în scris membri consiliului de
administrație cu cel puțin 72 ore înainte de începerea ședinței ordinare și 24
ore înaintea celei extraordinare, de a redacta procesele verbale ale şedinţelo,
dar și alte sarcini prevăzute de OMEN nr.4619/22.09.2014 privind Metodologia
cadru de organizare și funcționare a consiliului de administrație din unitățile
de învățământ preuniversitar.
Art.27. Consiliul
de administraţie se întruneşte lunar, precum şi de câte ori consideră necesar
directorul sau o treime din membrii acestuia şi este legal constituit în
prezenţa a cel puţin 5 din membrii săi.
La şedinţele
Consiliului de administraţie participă, fără drept de vot, cu statut de
observator, liderul sindical, al cărui punct de vedere se consemnează în
procesul verbal.
Hotărârile
Consiliului de administraţie se iau prin votul a cel puțin 2/3 dintre membri
prezenți, cu excepțiile prevăzute de legislația numită mai sus și aceste
hotărâri se afișează la avizier și pe pagina web a unității.
La terminarea
şedinţei, toţi membrii şi invitaţii, dacă există, sunt obligaţi să semneze
procesul verbal încheiat cu această ocazie. Preşedintele consiliului răspunde
de acest lucru. Lipsa cvorumului de semnături anulează valabilitatea aplicării
hotărârilor şedinţei respective.
Art. 27 bis În situații obiective, cum ar fi calamități,
intemperii, epidemii, pandemii, alte situații excepționale, ședințele
consiliului de administrație se pot desfășura on-line, prin alte mijloace
electronice de comunicare, în sistem de viodeoconferință.
Secţiunea III
Consiliul
profesoral
Art.28. Consiliul
profesoral al C.S.E.I. este alcătuit din totalitatea personalului didactic de
predare şi instruire practică, cu norma de bază la centrul şcolar, titular şi
suplinitor.
Preşedintele
Consiliului profesoral este directorul centrului şcolar, care stabileşte şi
anunţă data şi ordinea de zi a şedinţelor consiliului. Acesta numeşte anual,
prin decizie, secretarul Consiliului profesoral, care are atribuţia de a
redacta procesul verbal al şedinţei.
Consiliul
profesoral are competenţele, responsabilităţile şi atribuţiile stabilite prin
legile şi reglementările în vigoare.
Art.29. Consiliul
profesoral se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie, la propunerea
directorului sau la solicitarea a minimum o treime dintre cadrele didactice.
La şedinţele
Consiliului profesoral, funcţie de tematica abordată, vor participa personalul
didactic auxiliar al centrului, reprezentanţi ai părinţilor, ai autorităţilor
publice locale sau ai partenerilor sociali.
Participarea la
şedinţele Consiliului profesoral a cadrelor didactice şi a personalului
didactic auxiliar (când este convocat) este obligatorie; absenţa nemotivată de
la aceste şedinţe se consideră abatere disciplinară şi se sancţionează ca
atare. Şedinţele Consiliului profesoral se constituie legal în prezenţa a 2/3
din numărul total de membri.
Hotărârile
procedurale se iau, de regulă, prin vot deschis, iar cele de fond, în special
cele vizând alegerea unor persoane pe diverse funcţii, se iau exclusiv prin vot
secret. Hotărârea este valabilă cu jumătate plus unul din voturile
participanţilor la şedinţă.
La terminarea
fiecărei şedinţe a Consiliului profesoral, toţi membrii şi invitaţii, dacă
există, sunt obligaţi să semneze procesul verbal încheiat cu această ocazie.
Directorul centrului răspunde de acest lucru. Lipsa cvorumului de semnături
anulează valabilitatea aplicării hotărârilor şedinţei respective.
Art. 29 bis În situații obiective, cum ar fi calamități,
intemperii, epidemii, pandemii, alte situații excepționale, ședințele
consiliului de administrație se pot desfășura on-line, prin alte mijloace
electronice de comunicare, în sistem de viodeoconferință.
Secţiunea IV
Comisia
pentru evaluarea şi asigurarea calităţii
Art.30 Comisia
pentru evaluarea şi asigurarea calităţii (C.E.A.C.) îşi desfăşoară activitatea
şi are atribuţiile prevăzute în reglementările legale în vigoare.
Principalele atribuţii
ale Comisiei pentru evaluarea şi asigurarea calităţii sunt:
•
formulează propuneri de îmbunătăţire a procesului instructiv – educativ;
•
coordonează aplicarea procedurilor şi a activităţilor şi asigurare a calităţii
educaţiei, aprobate de directorul C.S.E.I.;
•
elaborează anual, până la 10 septembrie, un raport de evaluare internă privind
calitatea educaţiei în C.S.E.I. pentru anul şcolar încheiat.
Art.31 Comisia
pentru evaluarea şi asigurarea calităţii din cadrul C.S.E.I. este formată din 7
membri. Coordonatorul acestei comisii este directorul şcolii.
Ceilalţi membri
ai comisiei sunt:
- patru reprezentanţi ai cadrelor didactice, aleşi, de regulă, pentru
2 - 4 ani, de Consiliul profesoral, pe bază de autopropuneri sau la propunerea
membrilor Consiliului profesoral. Cadrele care se autopropun vor face o cerere
în acest sens şi vor prezenta o scrisoare de intenţie şi un Curriculum vitae;
-
un reprezentant al părinţilor;
-
un reprezentant al Cnsiliului Județean Neamț.
Art.32 În
vederea înfiinţării şi asigurării bunei funcţionări a Comisiei pentru evaluarea
şi asigurarea calităţii, Consiliul de administraţie al C.S.E.I. desfăşoară
următoarele activităţi:
- elaborează şi adoptă Regulamentul de funcţionare al CEAC şi
Strategia de evaluare internă a calităţii, ca documente reglatoare a
activităţii acestei comisii;
-
directorul C.S.E.I. emite decizia de înfiinţare a CEAC.
Art.33 După
constituire, CEAC realizează, în primă instanţă, verificarea şi analiza
documentelor şcolii esenţiale pentru funcţionarea acesteia şi, pe această bază,
formulează un Plan de îmbunătăţire pe care îl înaintează spre aprobare Consiliului
de administraţie.
Art.34 Principalele
activităţi desfăşurate de Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii din
cadrul C.S.E.I. sunt:
- la începutul
fiecărui an şcolar elaborează un Plan operaţional, derivat din Strategia de
evaluare internă, cuprinzând proceduri şi activităţi de evaluare şi
îmbunătăţire a calităţi, care se aprobă de Consiliul de administraţie;
- realizarea
activităţilor de evaluare şi îmbunătăţire a calităţii, stabilite prin plan;
- monitorizarea
şi evaluarea de către membrii CEAC, conform responsabilităţilor specifice, a
modului de realizarea a activităţilor de evaluare şi îmbunătăţire a calităţii;
- elaborarea
Raportului anual de evaluare internă a calităţii, aprobat în Consiliul de
administraţie, fiind apoi trimis către Inspectoratul şcolar şi, la cerere, către
ARACIP.
Cu ocazia
discutării Raportului anual de evaluare internă, sau atunci când situaţia o
cere, Consiliul de administraţie poate revizui documentele programatice ale
CEAC, inclusiv Strategia de evaluare internă.
Secţiunea V
Comisia
pentru curriculum
Art.35
Comisia pentru curriculum asigură dezvoltarea coerentă şi interdependentă a
ofertei educaţionale a C.S.E.I., cu nevoile de dezvoltare şi integrare socială
a elevilor, cu resursele materiale şi umane ale centrului şcolar.
Comisia pentru
curriculum elaborează, pe baza consultării comisiilor metodice, curriculum la
decizia şcolii (C.D.Ş.), orarul şcolar, metode şi procedee de evaluare ca
elevilor, etc. pe care le prezintă spre aprobare conducerii C.S.E.I.
Art.36 Comisia
pentru curriculum a C.S.E.I. este formată din:
-
un coordonator, ales din rândul cadrelor didactice la propunerea consiliului
profesoral;
-
responsabilii Comisiilor metodice care funcţionează în cadrul C.S.E.I.;
-
un cadru didactic responsabil cu întocmirea orarului şcolar, ales de Consiliul
profesoral.
Comisia
este numită prin decizie a directorului şi îşi desfăşoară activitatea pe baza
unui Program de activitate aprobat de Consiliul de administraţie.
Art.37
Principalele atribuţii ale comisiei pentru curriculum sunt.
- implementarea
şi respectarea Curriculumului naţional, la toate clasele şi specializările;
- sondarea şi
analiza opiniilor elevilor şi a părinţilor / asistenţilor maternali ai acestora
privind disciplinele din CDŞ din anul şcolar trecut şi elaborarea de propuneri
pentru păstrarea sau înfiinţarea a noi discipline sau teme pentru oferta
curriculară a noului an şcolar;
- obţinerea
avizului inspectorului de specialitate din cadrul ISJ Neamț pentru opţionalele
propuse pentru noul an şcolar;
- sprijinirea
cadrelor didactice pentru elaborarea Programei şcolare pentru disciplinele şi
orele din CDŞ şi realizarea acestora;
- elaborarea
unui sistem de evaluare a cunoştinţelor şi deprinderilor elevilor dobândite în
cadrul orelor din CDŞ, adaptat specificului ţi particularităţilor elevilor
instruiţi;
-
elaborează anual orarul şcolar al C.S.E.I.
Secţiunea VI
Comisia
internă de evaluare continuă
Art.38 Comisia
internă de evaluare continuă îşi desfăşoară activitatea în baza Ordinului M.E.C.
T.S. nr.6552 / 13.12.2011 și M.E.C.T.S. nr. 5555/07.10.2011 şi este destinată
urmăririi evoluţiei şcolare a copiilor cu handicap / deficienţă. Comisia
evaluează atât copiii / elevii cu dizabilităţi din cadrul C.S.E.I. Roman, cât
şi copiii / elevii propuşi spre evaluare de Centrul Judeţean de Resurse şi
Asistenţă Educaţională sau copiii / elevii din învăţământul de masă, care sunt
recomandaţi de şcoala respectivă pentru a obţine învăţământ de sprijin.
Comisia
evaluează periodic elevii cu cerinţe educaţionale speciale şi, dacă este cazul,
propune Serviciului de Evaluare Complexă din cadrul Centrului Judeţean de
Resurse şi Asistenţă Educaţională schimbarea diagnosticului, precum şi a
orientării şcolare şi profesionale a elevilor în cauză, cu 30 de zile înaintea
expirării termenului de valabilitate al Certificatului de expertiză şi
orientare profesională..
Art.39 Comisia
internă de evaluare continuă este formată din cadre didactice cu pregătire
psihopedagogică specială, cu experienţă în lucrul cu elevii cu cerinţe
educaţionale speciale.
Comisia internă
de evaluare continuă are următoarea componenţă:
a) Coordonatorul
comisiei, ales de Consiliul profesoral dintre profesorii cu specializarea
psihopedagogie specială (pedagogie, psihologie), cu gradul didactic I şi
vechime de minim 5 ani în învăţământul special;
b)
Membri permanenţi:
-
profesorul psihodiagnostician al şcolii;
-
medicul şcolar;
-
asistentul social din şcoală;
c)
Membri: cadre didactice cu specializarea psihopedagogie specială (pedagogie,
psihologie);
Coordonatorul
ales de Consiliul profesoral şi membrii comisiei se numesc, prin decizie, de
directorul C.S.E.I. pentru fiecare an şcolar.
Art.40 Comisia
funcţionează pe întreaga perioadă a anului şcolar, desfăşurându-şi activitatea
pe baza unui Program de activitate, elaborat la începutul anului şcolar şi
aprobat de directorul C.S.E.I.
Comisia poate
lucra în plen sau pe subcomisii, care evaluează unul sau mai mulţi elevi, având
ca finalitate analiza tuturor observaţiilor şi rezultatelor acţiunii de
evaluare întreprinse de fiecare membru al comisiei, precum şi elaborarea
materialelor finale pentru fiecare caz în parte.
Art.41 Fişa
de evaluare a unui copil / elev, însoţită de materialele doveditoare, vor fi
trimise oficial Direcţiei Judeţene de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului
sau C.J.R.A.E. , însoţite de o adresă semnată de directorul C.S.E.I.
Secțiunea VII
Comisia
pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și
discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității
Art. 42
La nivelul
unității funcționează comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței în
mediul școlar, conform Strategiei cu privire la reducerea fenomenului de
violență în unitățile de învățământ.
Art.43 (1)
Componența și atribuțiile comisiei pentru prevenirea și combaterea violenței în
mediul școlar respectă reglementările naționale în vigoare.
(2) Componența nominală a Comisiei
pentru prevenirea și eliminarea violenței în mediul școlar se stabilește prin
decizia internă a directorului, după discutarea și aprobarea ei în CA.
Art. 44. Unitatea, în cadrul Comisiei pentru
prevenirea și eliminarea violenței în mediul școlar, elaborează și adoptă anual
propriul Plan anual al unității privind reducerea fenomenului de violență
în mediul școlar.
Art. 45 Comisia
pentru prevenirea și eliminarea violenței în mediul școlar este responsabilă de
punerea în aplicare, la nivelul unității, a Planului cadru de acțiune pentru
creșterea gradului de siguranță a elevilor și a personalului și prevenirea
delicvenței juvenile în incinta și în zonele adiacente unității. În acest sens,
Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței în mediul școlar:
a) Are obligația de a colabora cu
autoritățile administrației publice locale/județene, cu reprezentanții poliției
și ai jandarmeriei pentru a crește siguranța în unitate;
b) Elaborează rapoarte privind
securitatea elevilor din unitate;
c) Propune conducerii unității
măsuri specifice, rezultate după analiza factorilor de risc și a situației
specifice, care să aibă drept consecință creșterea gradului de siguranță a
elevilor și a personalului din unitate și prevenirea delicvenței juvenile în
incinta și în zonele adiacente unității.
Secțiunea
VIII
Comisia
pentru control managerial intern
Art. 46. (1) La nivelul unității se constituie,
prin decizie a directorului, în baza hotărârii CA, Comisia pentru control
managerial intern, în conformitate cu prevederile OMFP nr. 946/2005 pentru
aprobarea codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de
control intern/managerial la entitățile publice și pentru dezvoltarea
sistemelor de control intern/managerial, cu modificările și completările
ulterioare.
(2) Componența, modul de
organizare, precum și alte elemente privind această comisie se stabilesc, în
funcție de complexitatea și de volumul activităților din unitate, de către
conducătorul acesteia. Comisia se întrunește trimestrial sau ori de câte ori
este nevoie.
Art. 47. Comisia pentru control managerial intern
are următoarele atribuții:
a) asigură coordonarea deciziilor
și acțiunilor compartimentelor structurale ale entității publice;
b) organizează, când necesitățile o
impun, structuri specializate care să sprijine managementul în activitatea de
coordonare;
c) coordonează și influențează
decisiv rezultatele interacțiunii dintre salariați în cadrul raporturilor
profesionale;
d) conștientizează salariații
asupra consecințelor deciziilor și ale acțiunilor lor asupra întregii entități;
e) organizează consultări
prealabile, în vederea unei bune coordonări, în cadrul compartimentelor;
Secţiunea IX
Consiliul
clasei
Art.47.
Consiliul clasei este constituit din totalitatea personalului didactic de
predare şi de instruire practică care predă la clasa respectivă, plus cel puţin
un părinte / asistent maternal, ales pentru un an şcolar în cadrul primei şedinţe
cu părinţii / asistenţii maternali.
Preşedintele
Consiliului clasei este dirigintele acesteia.
Consiliul clasei
se întrunește cel puțin o dată pe semestru.
Art.48. Consiliul
clasei are competenţele, responsabilităţile şi atribuţiile stabilite prin
reglementările legale în vigoare.
Scopul
activităţii Consiliului clasei este armonizarea cerinţelor educative cu
posibilităţile elevilor şi solicitările părinţilor, facilitarea integrării
şcolare şi sociale a copiilor cu deficienţe mintale medii, severe, profunde şi
/ sau asociate.
Coordonarea şi
managementul fiecărei clase de elevi se realizează prin cadre didactice
diriginţi, numiţi, la începutul fiecărui an şcolar, de către director
centrului.
Diriginţii desfăşoară
activităţi specifice acestei funcţii în următoarele domenii:
-
activităţi de suport educaţional, consiliere şi orientare profesională pentru
elevii clasei pe care o coordonează. Aceste activităţi se desfăşoară în cadrul
orei de orientare şi consiliere prevăzută în orarul şcolar, pe baza
planificării calendaristice anuală şi a proiectării didactice semestriale,
elaborate conform Programelor şcolare şi ordinelor în vigoare, cât şi a
propunerilor cadrelor didactice de la clasă, a părinţilor elevilor şi a
elevilor.
-
activităţi educative extraşcolare, conform unei planificări elaborate de
diriginţi la începutul anului şcolar.
- activităţi
de suport educaţional şi consiliere pentru părinţi (reprezentanţi legali), câte
o oră săptămânal.
Ziua şi
intervalul orar al acestei activităţi se stabileşte la începutul fiecărui an
şcolar de către fiecare diriginte şi se aprobă de directorul centrului.
CAPITOLUL IV
PERSONALUL
DIDACTIC, DIDACTIC AUXILIAR ŞI NEDIDACTIC
Art. 49. Personalul
C.S.E.I. – didactic, didactic auxiliar şi nedidactic – are următoarele obligaţii
cu caracter general:
-
să dovedească prin întreaga activitate răspundere şi preocupare pentru îndeplinirea
atribuţiilor centrului şcolar, pentru crearea tuturor condiţiilor care să
garanteze îndeplinirea obiectivelor educaţionale şi să-şi îndeplinească, la
nivel calitativ şi cantitativ maxim sarcinile din fişa postului;
-
să aibă permanent o ţinută morală demnă, în concordanţă cu valorile educaţionale
transmise elevilor, o vestimentaţie decentă şi un comportament responsabil;
-
să dovedească respect, grijă şi consideraţie în relaţiile cu elevii, părinţii
sau reprezentanţii legali ai acestora, ţinând cont de specificul dizabilităţilor
copiilor şcolarizaţi;
-
să respecte programul de lucru stabilit de conducerea centrului şcolar şi să
semneze zilnic condica de prezenţă;
-
să nu absenteze nemotivat de la program şi să nu părăsească centrul şcolar în
timpul programului fără o aprobare dată în acest sens de către director;
-
să se preocupe permanent de propria formare profesională;
-
să folosească cu grijă şi să manifeste preocupare pentru păstrarea şi îmbunătăţirea
bazei materiale a centrului şcolar;
-
să nu sustragă bunuri aparţinând centrului şcolar, elevilor sau altor membrii
ai personalului sau să nu faciliteze sustragerea de bunuri;
-
să execute, la începutul fiecărui an şcolar, examenul psihologic şi examenul de
medicina muncii;
-
să nu consume în nicio împrejurare băuturi alcoolice în incinta centrului
şcolar şi să nu fumeze decât în locurile special amenajate şi autorizate în
acest scop;
-
să cunoască şi să respecte normele de disciplina şi protecţia muncii, de
P.S.I., etc.
Art.50. Personalul
didactic are drepturile şi obligaţiile prevăzute de reglementările legale
în vigoare, precum şi în fişa postului şi îşi desfăşoară activitatea conform
normelor didactice în vigoare şi orarului şcolar al C.S.E.I.. În conformitate
cu specificul activităţii centrului şcolar, în plus, cadrele didactice
sunt obligate:
-
să cunoască specificul şi particularităţile elevilor cu cerinţe educaţionale
speciale pe care îi instruieşte şi să îşi adapteze permanent demersul didactic
la acestea;
-
să organizeze şi să desfăşoare educarea şi instruirea diferenţiată şi
particularizată a elevilor din clasă, pe baza unor Planuri de intervenţie individualizate;
-
să monitorizeze permanent evoluţia elevilor din clasă, să informeze şi să
consilieze permanent familiile acestora cu privire la problematica instruirii
lor;
-
să prezinte periodic părinţilor, documentele şcolare ale elevilor, portofoliile
şi lucrările acestora, situaţia lor şcolară şi disciplinară;
-
să colaboreze permanent cu medicul, psihologul şcolar şi terapeutul de limbaj,
pentru a stabili terapiile specifice cele mai eficiente coordonate cu adaptarea
curriculară care se impune;
-
să dezvolte şi să întregească demersul educativ de la clasă cu activităţi
educative extraşcolare;
-
să organizeze şi să desfăşoare activităţile instructiv educative cu elevii cu
cerinţe educaţionale speciale astfel încât să faciliteze integrarea lor şcolară
şi, ulterior, integrarea lor socială, bazându-se şi pe educaţia multiculturală
şi interculturală.
Fiecare cadru
didactic, în timpul programului, răspunde de prezenţa, integritatea fizică şi
comportamentul elevilor din clasa la care îşi desfăşoară activitatea didactică.
Art.51. Personalului
didactic îi este interzis:
-
să aplice pedepse corporale sau să agreseze fizic sau verbal elevii, cât şi pe
oricine altcineva din personalul centrului şcolar, dintre părinţi sau alte
persoane sosite cu diferite probleme în incinta centrului şcolar;
-
să condiţioneze calitatea prestaţiei didactice sau evaluarea elevilor de
obţinerea oricărui tip de avantaje de la elevi sau de la părinţii /
reprezentanţii legali ai acestora;
-
să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viaţa
intimă, privată şi familială a acestuia;
-
să efectueze convorbiri telefonice sau pe mijloace electronice, în timpul
activităţilor şcolare din orar.
- să investească cu autoritate elevii din școală (să îi
folosească pentru coordonarea activităților școlare)
Art.52. Personalul
didactic de instruire practică are, în plus, următoarele obligaţii:
-
să folosească maşinile, instalaţiile şi utilajele la parametrii de funcţionare
prevăzuţi în documentaţia tehnică;
-
să nu lase nesupravegheate maşinile, instalaţiile şi utilajele aflate în
funcţiune;
-
să nu permită accesul elevilor la diferite maşini şi utilaje decât după
efectuarea instructajului de protecţia muncii şi după ce s-a asigurat că elevii
au înţeles şi respectă cele prelucrate şi că poartă echipamentul de protecţie
prevăzut;
-
să nu permită elevilor efectuarea altor lucrări decât cele stabilite prin
obiectivele lecţiei;
-
să nu permită folosirea de elevi a maşinilor, instalaţiilor şi utilajelor, a
altor materiale, fără supravegherea sa.
Art.53. Personalul
didactic de sprijin / itinerant / la
domiciliu îşi desfăşoară activitatea în cadrul unităţilor şcolare în
care sunt şcolarizaţi elevii cărora le asigură servicii educaţionale de sprijin
sau, după caz, la domiciliul elevului, pe baza unui program stabilit de comun
acord cu diriginţii/părinţii elevilor şi directorul şcolii.
Cadrele
didactice de sprijin/itinerante sunt obligate:
-
să colaboreze cu Comisia internă de evaluare continuă pentru a prelua
informaţiile necesare asigurării suportului educaţional fiecărui elev
repartizat pentru sprijin;
-
să elaboreze curriculum adaptat şi planul de intervenţie personalizat pentru
fiecare elev care beneficiază de servicii de sprijin, în parteneriat cu cadrele
didactice de la clasa respectivă;
-
să stabilească, în parteneriat cu cadrele didactice de la clasă modalităţile
cele mai adecvate de lucru pentru fiecare unitate de învăţare;
-
să desfăşoare activităţi de intervenţie personalizată şi de tip terapeutic –
cognitiv – ocupaţional, individuale sau de grup;
-
să realizeze periodic evaluarea elevilor cărora le asigură servicii de sprijin
şi să reproiecteze, după caz, planul de intervenţie personalizată;
-
să consilieze familiile elevilor care beneficiază de serviciile de sprijin şi
să coopereze cu acestea;
-
să orienteze către Comisia internă de evaluare continuă elevii cu dificultăţi
de învăţare din clasele la care asigură servicii de sprijin.
Art.54. În
relaţia cu C.S.E.I., cadrele didactice de sprijin / itinerante / la
domiciliu sunt obligate:
-
să participe la toate şedinţele Consiliului profesoral şi la toate activităţile
comisiei metodice a profesorilor şi învăţătorilor de sprijin/itineranţi;
-
să prezinte directorului, la începutul fiecărui an şcolar şi ori de câte ori
sunt solicitaţi, documentele pe baza cărora îşi desfăşoară activitatea;
-
să faciliteze realizarea unor Parteneriate educaţionale sau activităţi în comun
de către C.S.E.I. şi şcolile la care asigură servicii de sprijin;
-
să-şi desfăşoare activitatea, pe timpul vacanţelor şcolare, în cadrul C.S.E.I.
Art.55.
Personalul didactic auxiliar – compartimentul secretariat, compartimentul
contabilitate, instructorii de educaţie, bibliotecarul, supraveghetorii de
noapte, asistența medicală – are drepturile şi obligaţiile cuprinse în
reglementările legale în vigoare şi fişele posturilor acestora. Acest personal,
sau, după caz, şefii de compartiment, se subordonează directorului C.S.E.I. şi
execută atribuţiile stabilite de acesta.
Art.56.
Personalul nedidactic, format din personalul de pază, de întreţinere,
îngrijitori, spălătoreasă, lenjereasă, fochiști, şofer etc. – se subordonează
directorului şi execută activităţile prevăzute în fişele posturilor lor și își
desfășoară activitatea în baza prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul Muncii,
republicată, cu modificările și completările ulterioare și ale contractelor
colective de muncă aplicabile. Obligaţiile generale ale personalului
nedidactic sunt:
-
să se prezinte la program la termenul stabilit şi să nu întârzie sau să
absenteze nemotivat de la program;
-
în situaţii deosebite, când este obligat să întârzie sau să absenteze, trebuie
să anunţe în timp util directorul şcolii;
-
să nu părăsească locul de muncă până la sosirea schimbului, iar în caz de
neprezentare a acestuia să anunţe directorul şcolii, care va dispune măsurile ce
se impun;
-
să folosească în întregime şi cu maximă eficienţă timpul de lucru pentru
îndeplinirea atribuţiilor de serviciu;
-
să ajute copiii care nu se pot deplasa singuri să ajungă în clasă, la sosirea
la şcoală, şi să ajungă la ieşire, la terminare orelor de curs;
-
să menţină ordinea şi curăţenia la locul de muncă;
-
să informeze imediat directorul sau administratorul despre orice nereguli sau
abateri de care a luat cunoştinţă, cât şi despre greutăţile întâmpinate în
activitatea sa.
Art.57. Pentru
încălcarea îndatoririlor ce le revin din contractul de muncă, sau pentru
încălcarea prevederilor din legislaţia în vigoare şi din prezentul regulament,
cadrele didactice, personalul didactic auxiliar, precum şi cel de conducere
răspund disciplinar.
Sancţiunile
disciplinare care pot fi aplicate, corespunzător Codului Muncii, sunt:
-
observaţie;
-
avertisment scris;
-
diminuarea salariului de bază cu până la 10%, cumulat când este cazul cu indemnizaţia
de conducere, pe o perioadă de 1 – 3 luni;
-
destituirea din funcţie;
-
desfacerea disciplinară a contractului de muncă:
Art.58. Propunerea
de sancţionare se face de directorul C.S.E.I. sau de cel puţi 1 / 3 din numărul
membrilor Consiliului de administraţie ori ai Consiliului profesoral.
Cercetarea
abaterii care urmează a fi sancţionată, va fi efectuată de către Comisia de
disciplină, numită prin decizie. Comisia de disciplină este formată din 3 – 5
membri, dintre care unul reprezintă sindicatul din care face parte persoana
cercetată, iar ceilalţi sunt cadre didactice care au funcţia didactică cel
puţin egală cu cea celui cercetat sau personal didactic auxiliar în cazul în
care cel cercetat aparţine acestei categorii de personal.
Cercetarea abaterii,
incluzând audierea celui cercetat, trebuie să stabilească faptele reale şi
urmările acestora, împrejurările în care au fost comise, precum şi vinovăţia
sau nevinovăţia celui cercetat. Cercetarea propunerii de sancţionare şi
comunicarea deciziei se fac în cel mult 30 de zile data constatării abaterii.
Decizia de sancţionare se comunică celui în cauză în cel mult 5 zile de la data
emiterii şi produce efecte de la data comunicării. Persoanele sancţionate pot
contesta decizia în termen de 30 zile.
Art.59. Sancţiunea
se stabileşte pe baza raportului Comisiei de disciplină, iar ulterior, se
comunică celui în cauză, printr-o decizie scrisă şi semnată de către directorul
C.S.E.I., care trebuie să cuprindă elementele prevăzute la art. 268 din Codul
Muncii.
În cazul în care
cel sancţionat nu a mai săvârşit abateri în cursul unui an de la aplicarea
sancţiunii, îmbunătăţindu-şi activitatea şi comportamentul, Consiliul
profesoral la solicitarea celui în cauză sau la propunerea directorului
centrului şcolar sau a 1/3 din membrii săi, poate pune în discuţie şi hotărî
ridicarea şi radierea sancţiunii.
Art.60. Personalul
nedidactic se sancţionează disciplinar conform prevederilor Codului Muncii, de
directorul C.S.E.I. la propunerea Comisiei de disciplină.
Art. 61.
Răspunderea materială a personalului C.S.E.I.. se stabileşte potrivit
legislaţiei în vigoare. Decizia de imputare, precum şi celelalte acte pentru
recuperarea pagubelor şi a prejudiciilor aduse, se fac la decizia directorului
centrului şcolar de persoanele abilitate pentru această activitate.
CAPITOLUL V
ELEVII
Secţiunea I
Calitatea
de elev
Art.62. Copiii
/ tinerii cu cerințe educative speciale, integrați în învățământul de masă, au
aceleași drepturi ca și ceilalți elevi.
Copiii / tinerii
cu cerințe educaționale speciale sau alte tipuri de cerințe educaționale,
stabilite prin ordin al ministrului educației naționale, au dreptul să fie
școlarizați în unități de învățământ de masă, special și special integrat
pentru toate nivelurile de învățământ, diferențiat, în funcție de gradul și
tipul deficienței.
Includerea
beneficiarilor primari ai educației în clase cu cerințe educaționale speciale,
în urma diagnosticării abuzive pe diverse criterii (rasă, naționalitate, etnie,
limbă, religie, apartenență la o categorie defavorizată), se sancționează
conform prevederilor legale.
Art.63. În
cadrul C.S.E.I. sunt înscrişi elevi cu diferite dizabilităţi, începând cu cei din
ciclul preprimar, primar şi până la cei din ciclul gimnazial oblogatoriu (X),
expertizaţi și orientați de către Serviciul de Evaluare Complexă din cadrul Centrului
Judeţean de Resurse şi Asistentă Educaţională şi orientaţi cu certificat de
handicap de către Comisiile pentru Protecţia Copilului.
Art.64. Calitatea
de beneficiar primar al educației se exercită prin frecventarea cursurilor şi
prin participarea la activităţile existente în programul şcolar. Evidenţa
prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către cadrul didactic care
conduce activitatea.
Art.65. Absenţele
datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor contagioase din familie sau altor cauze
de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motivate.
Motivarea
absenţelor se face pe baza următoarelor acte:
-
adeverinţă eliberată de medicul şcolar, de medicul de familie sau de medicul de
specialitate;
-
adeverinţă sau certificat medical de la unitatea sanitară în care elevul a fost
internat;
-
cererea scrisă a părintelui / reprezentantului legal, avizată de dirigintele
clasei, adresată şi aprobată de directorul C.S.E.I.
Art.66. Pentru
eleviicu cerințe educaționale speciale, cu boli cronice sau nedeplasabili din
motive medicale, se poate organiza învățământ la domiciliu, organizate conform
metodologiilor elaborate de MEN.
Secţiunea II
Drepturile
şi obligaţiile elevilor
Art.67. Elevii
au următoarele drepturi:
-
să beneficieze de învăţământ gratuit cât şi de asistenţă psihopedagogică şi
medicală gratuită;
-
să beneficieze de cazare şi hrană gratuită pe toată perioada şcolarizării;
-
să se bucure de egalitate în toate drepturile oferite de calitatea de elev;
-
să li se respecte demnitatea şi personalitatea; nici o activitate organizată şi
desfăşurată în cadrul C.S.E.I. nu poate leza demnitatea sau personalitatea
elevilor;
-
să beneficieze de programe speciale de învăţământ, adaptate specificului,
posibilităţilor şi nevoilor lor;
-
să poată utiliza, gratuit, în cadrul activităţilor educative, baza materială a
centrului şcolar şi baza sportivă a acestuia;
-
să fie evidenţiaţi şi recompensaţi pentru rezultatele obţinute în activităţile
şcolare şi extraşcolare;
-
să participe la activităţile extraşcolare organizate de C.S.E.I. sau de alte
instituţii abilitate;
Art.68. Elevii
au următoarele obligaţii:
-
să frecventeze regulat cursurile, să se pregătească la fiecare disciplină de
studiu şi să-şi însuşească cunoştinţele prevăzute în programele şcolare;
-
să cunoască şi să respecte prevederile prezentului regulament, regulile de
circulaţie rutieră şi cele privind apărarea sănătăţii, normele şi tehnica
securităţii muncii cât şi cele de prevenire şi de stingere a incendiilor;
normele de protecţie civilă şi normele de protecţia muncii;
-
să aibă o comportare civilizată şi o ţinută decentă, atât în cadrul centrului
şcolar cât şi în afara acestuia;
-
să respecte cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic, pe
ceilalţi elevi, să fie modeşti şi cuviincioşi;
-
să folosească şi să păstreze cu grijă mobilierul clasei şi al centrului şcolar,
alte elemente din patrimoniul acestuia;
Art.69. Elevilor
le este interzis:
-
să distrugă documente şcolare: cataloage, carnete de elev, etc.;
-
să deterioreze bunurile din dotarea C.S.E.I.
- să aducă şi să difuzeze în cadrul centrului şcolar materiale cu
caracter antinaţional, materiale care cultivă violenţa şi intoleranţa, cât şi
materiale cu caracter obscen sau pornografic;
- să deţină şi să consume, în perimetrul centrului şcolar, în internat
şi în afara acestuia, droguri, băuturi alcoolice, ţigări;
-
să participe la jocuri de noroc;
-
să introducă şi să utilizeze în perimetrul centrului şcolar arme şi materiale
explozive sau inflamabile (muniţie, petarde, pocnitori, etc.) care, prin
acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi psihică a colectivului de elevi
şi a personalului centrului şcolar;
-
să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs sau altor activităţi
şcolare;
-
să facă înregistrări audio sau video în incinta centrului şcolar, pe timpul
activităţilor şcolare sau în pauze, fără acordul dirigintelui sau conducerii
centrului şcolar şi fără a fi asistaţi de un cadru didactic;
-
să aibă ţinută, comportamente sau atitudini ostentative sau provocatoare;
-
să aducă jigniri sau să manifeste agresivitate în limbaj sau în comportament
faţă de colegi şi faţă de personalul centrului şcolar;
-
să lanseze anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozive în
perimetrul centrului şcolar;
-
să desfăşoare activităţi sportive în sala de sport sau în curtea interioară în
afara orelor de curs şi fără supravegherea profesorului de educaţie fizică;
-
să umble la instalaţia electrică (prize, întrerupătoare, siguranţe, becuri sau
tuburi de iluminat, aparate electrice, etc.), la instalaţia de încălzit, de aer
condiţionat, etc.;
-
să părăsească clasa şi/sau incinta centrului şcolar înainte de terminarea
orelor de curs fără aprobarea scrisă a directorului şcolii;
-
să îşi însuşească rechizite, materiale sau bunuri care nu le aparţin;
- să părăsească incinta școlii neînsoțiți.
Secţiunea III
Recompense
şi sancţiuni
Art.70.
Elevilor care obţin rezultate bune şi foarte bune în activităţile şcolare şi
extraşcolare li se pot acorda următoarele recompense:
-
evidenţierea în faţa colegilor din clasă;
-
evidenţierea, de către director, în faţa colegilor din centrul şcolar;
-
comunicare verbală sau scrisă adresată părinţilor, cu menţionarea activităţii
sau rezultatelor pentru care sunt evidenţiaţi;
-
diplome şi premii şcolare;
Art.71.
Acordarea premiilor şi a unor diplome de merit se face la sfârşitul anului
şcolar, la propunerea dirigintelui clasei şi cu aprobarea directorului
centrului şcolar.
Art.72. Elevilor
care săvârşesc fapte contrare prevederilor prezentului regulament sau altor
prevederi legale în vigoare li se pot aplica următoarele sancţiuni:
-
observaţie / mustrare individuală;
-
avertismentul;
-
mustrare în faţa clasei şi / sau a Consiliului clasei;
-
mustrare scrisă;
-
mutarea disciplinară la o clasă paralelă;
-
scăderea notei la purtare;
Secţiunea IV
Transferul
elevilor
Art.73.
Elevii au dreptul să se transfere de la o unitate şcolară la alta, de la o formă de învăţământ la alta şi, în
cadrul aceleaşi forme de învăţământ, între clase cu elevi având grade de
deficienţă mintală diferite.
Art.74.
Transferul elevilor se efectuează, de regulă, în perioada intersemestrială
sau a vacanţei de vară, la solicitarea părinţilor (tutorilor, asistenţilor
maternali) elevilor şi se aprobă de către directorul C.S.E.I.
În
mod excepţional, transferul elevilor se poate realiza şi în timpul anului
şcolar, în următoarele situaţii:
-
la schimbarea domiciliului părinţilor într-o altă localitate;
-
la recomandarea de transfer făcută de Serviciul de Evaluare Complexă din cadrul
Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională, eliberată pe baza unei
expertize medicale.
Art.75.
Transferul elevilor de
În
situaţia transferului de la o altă unitate şcolară
Art.76.
Elevii C.S.E.I. se pot transfera, în condiţiile art. 66 din prezentul
regulament, de la forma de învăţământ de zi la forma de învăţământ cu scutire
totală de frecvenţă şi asigurarea asistenţei educaţionale la domiciliu sau
invers.
Acest transfer
se poate realiza, pe baza cererii părinţilor (tutorilor, reprezentanţilor
legali) doar pe timpul vacanţei de vară şi nu implică modificări în documentele
şcolare, elevul integrându-se în noua formă de învăţământ odată cu începerea
noului an şcolar.
Art.77. Elevii
C.S.E.I. se pot transfera, în cadrul aceluiaşi an de studii, între clase /
grupe de învăţământ special cu elevi având grade diferite de deficienţă mintală
(deficienţă mintală severă, deficienţă mintală medie), pe baza aprobării
cererii de transfer de către directorul C.S.E.I.
Transferul
se realizează pe baza susţinerii şi promovării de către candidat a unui examen
de diferenţe la materiile care sunt în planul cadru al clasei la care se va
face transferul şi care nu au figurat în planul cadru al clasei de la care se
transferă elevul, inclusiv la disciplinele opţionale.
Transferurile
se efectuează în urma evaluării elevului de către C.I.E.C. și la recomandarea
acesteia.
Pentru a se
aproba transferul, candidatul trebuie să obţină note de trecere la toate
materiile examinate.
În urma
desfăşurării examenului, C.I.E.C va constitui un dosar care va cuprinde:
cererea de transfer, aprobarea de transfer, instrumentele de verificare
(bilete, fişe, etc.), lucrările candidatului, fişa centralizatoare cu notele obţinute,
procesul verbal al comisiei care va cuprinde concluziile examinării şi
propunerea de realizare sau de respingere a transferului.
În baza
dosarului întocmit de C.I.E.C, directorul C.S.E.I. a aprobă transferul care se
realizează, funcţie de data examenului, atât pe teren cât şi în documentele
şcolare, începând cu semestrul următor sau anul şcolar următor.
Secţiunea V
Reguli
speciale
Art.78. Pe
timpul începerii şi terminării cursurilor elevii vor respecta
următoarele reguli:
-
prezenţa elevilor în clasă se va realiza cu minim 5 minute înaintea începerii
orelor de curs;
-
plecarea elevilor se face după ultima oră de curs, după ce toate materialele
didactice şi nedidactice din clasă au fost puse în ordine şi cadrul didactic
dispune plecarea elevilor;
-
elevii vor părăsi clasa în linişte, fără să alerge, să se bată, să ţipe sau să
trântească uşile;
-
pe timpul sosirii şi plecării de la cursuri, elevii şi însoţitorii acestora nu
vor staţiona în faţa cancelariei, secretariatului sau biroului directorului, pe
scări sau pe traseul de acces în clădirile aparţinând centrului şcolar.
Art.79.
Pe timpul orelor de curs, elevii vor respecta următoarele reguli:
-
vor fi atenţi la activitatea desfăşurată, vor respecta indicaţiile şi sarcinile
de lucru date de cadrul didactic;
-
nu vor desfăşura activităţi care nu au legătură cu ora de curs;
-
vor păstra curăţenia în clasă şi nu vor deteriora materialul didactic sau
nedidactic;
Art.80. În
timpul recreaţiilor, elevii vor respecta următoarele reguli:
-
ieşirea în recreaţie se face la semnalul soneriei şi după aprobarea dată în
acest sens de cadrul didactic, iar intrarea se face imediat după ce a sunat
soneria, elevilor fiindu-le interzis să întârzie în recreaţii;
-
petrecerea timpului de recreaţie se face, de regulă, în curtea şcolii, iar pe
timp nefavorabil la cluburile amenajate în școală;
-
circulaţia pe holuri, coridoare sau scări se va face civilizat fiind interzis
alergatul pe coridoare şi scări, îmbrâncirea, etc.;
-
resturile de alimente consumate în timpul recreaţiei şi hârtiile nefolositoare
se vor pune în coşurile de gunoi existente în şcoală şi în clase;
Art.81. Pe
timpul activităţilor extraşcolare, elevii vor respecta următoarele
reguli:
-
vor purta o ţinută adecvată tipului activităţii desfăşurate, locului şi
timpului de desfăşurare;
-
participarea la activităţi se face la solicitarea sau aprobarea cadrului
didactic care conduce activitatea şi cu ştirea dirigintelui clasei;
-
pe timpul activităţii, elevii vor executa doar acţiunile prevăzute în program
şi doar sub supravegherea cadrelor didactice care conduc activitatea;
-
deplasarea la şi de la locul activităţii se va face cu însoţitori, fie cadre
didactice fie părinţii sau asistenţii maternali.
Art. 81
bis În anul școlar 2020 – 2021 se vor respecta toate regulile impuse prin
Ordinul 5487/1494/2020 pentru aprobarea măsurilor de organizare a activității
în cadrul unităților / instituțiilor de
învățământ în condiții de siguranță epidemiologică pentru prevenirea
îmbolnăvirilor cu virului SARS – CoV - 2
CAPITOLUL VI
PĂRINŢII
(ASISTENŢII MATERNALI, REPREZENTANŢII LEGALI)
Art.82. Părinţii
(asistenţii maternali, reprezentanţii legali) au următoarele îndatoriri:
- să colaboreze permanent cu C.S.E.I., cu cadrele didactice de la
clasa în care este încadrat elevul, în vederea realizării obiectivelor
educaţionale;
-
să răspundă tuturor solicitărilor venite din partea C.S.E.I.;
- cel puţin odată pe lună, să ia legătura cu dirigintele clasei, în
intervalul orar special destinat, pentru a cunoaşte evoluţia şi problemele cu
care se confruntă elevul în cauză;
- să asigure frecvenţa şcolară a elevului, însoţindu-l la şi de la
şcoală, iar în situaţia în care crede că acesta poate circula singur să dea o
declaraţie scrisă în acest sens;
-
să trimită elevul la şcoală curat şi cu o ţinută decentă şi îngrijită;
- să meargă cu elevul la medic, de câte ori acesta este bolnav, şi să
nu-l aducă la şcoală atunci când acesta este bolnav.
Art. 82 bis Părintele sau reprezentantul legal al preșcolarului / elevului
are obligația de a-l susține pe acesta în activitatea de învățare desfășurată,
inclusiv în activitatea de învățare realizată prin intermediul tehnologiei și
al internetului și de a colabora cu personalul C.S.E.I. Roman pentru
desfășurarea în condiții optime a acestei activități.
Art.83. Părinţii
(asistenţii maternali, reprezentanţii legali) au următoarele drepturi:
-
să fie informaţi permanent despre situaţia şcolară şi comportamentul copilului
lor;
-
să beneficieze de activităţi de suport educaţional şi consiliere, desfăşurate
de dirigintele clasei în care este încadrat elevul, săptămânal în intervalul
orar stabilit;
-
să fie consultaţi pentru planificarea şi desfăşurarea activităţilor
extraşcolare;
-
să participe la activităţi educative extraşcolare sau cu caracter festiv;
Art.84. Părinţii
/ asistenţii maternali au dreptul şi obligaţia de a se implica direct în
susţinerea activităţii educative. În acest scop, la nivelul C.S.E.I. se
organizează şi funcţionează Consiliul reprezentativ al părinţilor (dacă
acest lucru este posibil)
Art. 84. Bis. Părinții/reprezentantul legal pot numi un facilitator, care va fi inclus
în planul de abilitate-reabilitare, rspectiv planul de servicii
psihoeducaționale. Acesta va fi numit la solicitarea părinților/reprezentantului
legal, fie la recomandarea unui profesionist, cu acordul părinților /
reprezentantului legal. Pentru copiii cu grad de handicap grav cu asistent
personal, părinții / reprezentantul legal asigură obligatoriu facilitator.
Art.85. Consiliul
reprezentativ al părinţilor se întruneşte la începutul fiecărui an şcolar, în
prezenţa directorului C.S.E.I., a şefilor de comisii, altor persoane stabilite
de conducerea centrului şcolar.
Cu această
ocazie se completează consiliul corespunzător structurii claselor şi se alege
preşedintele şi secretarul consiliului pentru noul an şcolar. Cu aceeaşi
ocazie, Consiliul reprezentativ al părinţilor îşi desemnează reprezentanţii în
Consiliul de administraţie, Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii.
Art.86. Consiliul
reprezentativ al părinţilor are următoarele atribuţii:
-
sprijină organizarea şi desfăşurarea consultaţiilor şi acţiunilor de suport
educaţional cu părinţii / reprezentanţii legali;
-
susţine activităţile cadrelor didactice în derularea programelor de prevenire
şi combatere a abandonului şcolar;
-
sprijină şi ajută la întreţinerea şi modernizarea bazei materiale a C.S.E.I.;
-
ajută realizarea parteneriatelor educaţionale dintre C.S.E.I. şi instituţiile
cu rol educativ de pe plan local;
-
susţine personalul centrului şcolar în organizarea şi desfăşurarea
activităţilor festive şi aniversare;
-
are iniţiative şi se implică în îmbunătăţirea calităţii vieţii şi activităţii
elevilor, etc.
Art.87. Consiliul
reprezentativ al părinţilor poate atrage resurse financiare extrabugetare,
constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări, etc., venite din partea unor
persoane fizice sau juridice.
Fondurile astfel
colectate se vor cheltui numai prin decizia Consiliului reprezentativ al
părinţilor, în urma consultării cu Consiliul de administraţie, putând fi
utilizate pentru:
-
modernizarea şi întreţinerea patrimoniului centrului şcolar, a bazei sale
materiale şi sportive;
-
sprijinirea financiară a unor activităţi extraşcolare desfăşurate în cadrul
centrului şcolar;
-
acordarea de premii elevilor cu rezultate deosebite la activităţi educativ –
sportive.
CAPITOLUL VII
ASIGURAREA ORDINII,
PAZEI ŞI DISCIPLINEI, ACCESUL ÎN UNITATE
Secţiunea I
Asigurarea ordinii şi pazei
Art.88. Pentru
asigurarea ordinii şi bunei desfăşurări a activităţilor în cadrul
C.S.E.I. Roman se organizează serviciul pe şcoală, executat prin rotaţie de
cadrele didactice care îşi desfăşoară activitatea în unitate.
Serviciul zilnic
se execută de 2 cadre didactice, în două schimburi (schimbul I: 7,00 – 13,00;
schimbul II: 13,00 – 19,00), planificarea acestora fiind realizată de către un
cadru didactic numit de director.
Art.89.
Cadrele didactice de serviciu au următoarele atribuţii:
-
supraveghează şi îndrumă intrarea elevilor la ore;
-
verifică prezenţa elevilor la cursuri şi consemnează despre acest lucru în
registrul special destinat;
-
supraveghează elevii şi asigură ordinea şi disciplina în recreaţii;
-
nu permite nici unui elev sa părăsească în recreaţii incinta centrului şcolar;
-
asigură marcarea prin sonerie a începerii şi terminării recreaţiilor;
-
asigură intrarea punctuală la ore a elevilor şi a cadrelor didactice după recreaţii;
-
asigură părăsirea localului de către toţi elevii după terminarea orelor de
curs;
-
reprezintă conducerea școlii, în lipsa acesteia
-
îndeplinește toate atribuțiile prevăzute în fișă
Art.90. Asigurarea
pazei C.S.E.I., se realizează cu personalul propriu, autorizat,
astfel:
a)
zilnic, în zilele lucrătoare, în intervalul orar 0700 – 1900;
b)
în intervalul orar 1900 – 0700 câte un paznic pe tură;
În zilele
nelucrătoare şi pe timpul vacanţelor şcolare, paza şi ordinea sunt asigurate de
către personalul propriu (paznici).
Atribuţiile şi
răspunderile personalului care asigură paza şi ordinea sunt elaborate de
director și administrator.
Activitatea
personalului care asigură paza şi ordinea este coordonată de directorul C.S.E.I.
Art.91. Problemele
referitoare la situaţia şcolară sau la eliberarea unor documente se rezolvă de
către secretariat.
Programul
de lucru cu publicul al secretariatului este următorul:
-
luni-vineri, în intervalul orar 1000-1400
Secţiunea II
Accesul în unitate
Art.92. Accesul
persoanelor în incinta C.S.E.I. se face pe poarta principală, pe timpul
programului de lucru; în anul școlar 2020 – 2021 este
interzis accesul persoanelor străine, a părinților sau aparținătorilor legali
în interiorul unității, fără acceptul scris din partea directorului unității.
Art.93.
În incinta centrului şcolar nu este permis accesul autovehiculelor
cu excepţia autoturismelor aparţinând C.S.E.I.
De
asemenea este permis accesul autovehiculelor aparţinând Salvării, Pompierilor,
Poliţiei, Jandarmeriei sau Salubrizării, cât şi autovehiculelor aparţinând
societăţilor care asigură intervenţia operativă pentru remedierea unor
defecţiuni la reţelele interioare (electrice, de gaze, telefonice, apă – canal,
etc.).
În
cazuri deosebite, cu aprobarea directorului, se poate permite accesul şi altor
autovehicule.
Art.94.
Personalului centrului şcolar îi este permis accesul, de regulă,
în timpul stabilit prin program. Pentru rezolvarea unor probleme de serviciu,
inclusiv pregătirea unor activităţi şcolare sau extraşcolare, sau realizarea
unor lucrări de reparaţie şi întreţinere, membrilor personalului centrului
şcolar li se permite accesul şi în afara programului, până la ora 2000.
După această oră, accesul este permis doar cu aprobarea directorului.
Art.95.
Accesul părinţilor / asistenţilor maternali ai elevilor este permis
la începerea şi terminarea orelor de curs, până la sala de clasă unde predau
sau preiau elevul, cât şi pe timpul şedinţelor cu părinţii sau a altor
activităţi la care aceştia sunt solicitaţi să participe. Pentru elevii cu dizabilităţi
grave, accesul părinţilor este permis permanent.
Pentru
audienţe la director sau rezolvarea unor probleme de secretariat, părinţii au
acces conform programului de audienţe şi programului secretariatului. Pentru
informaţii şi consiliere de la dirigintele clasei, părinţii / reprezentanţii
legali ai elevilor au acces în ziua şi la ora stabilită prin program de fiecare
diriginte pentru activităţi de suport educaţional şi consiliere pentru părinţi.
Art.96.
Accesul altor persoane în şcoală se face cu aprobarea
directorului. Relaţiile cu aceste persoane nu trebuie să perturbe procesul
instructiv – educativ.
Pentru
activităţile de parteneriat sau alte activităţi şcolare sau extraşcolare,
accesul cadrelor didactice şi al elevilor din alte şcoli, cât şi al
însoţitorilor acestora se va face pe bază de tabel nominal aprobat de
directorul C.S.E.I. cu minim 24 ore înainte.
Dacă
siguranța școlii este periclitată, ceea ce urmează să fie apreciat de
conducerea școlii sau de către cadru didactic de serviciu, atunci aceștia pot interzice accesul în
interiorul școlii pentru persoanele respective.
Art.97.
Este interzisă scoaterea cadrelor didactice sau a elevilor de la
ore pentru rezolvarea unor probleme personale sau care pot fi rezolvate şi după
terminarea cursurilor.
Secţiunea III
Reguli
speciale de ordine şi disciplină
Art.98. Programul
de lucru al personalului C.S.E.I. Roman este următorul:
a)
Cadrele didactice: zilnic, conform orarului şcolar şi planificării
orelor de suport educaţional şi consiliere pentru părinţi, cât şi planificării
activităţilor extraşcolare. Cadrele didactice vor participa obligatoriu, lunar,
la şedinţele Consiliului profesoral, ale Comisiilor metodice sau a altor
comisii din care fac parte, la alte activităţi la care sunt solicitate.
b)
Personalul de întreţinere desfăşoară activităţi conform orarului
întocmit de către administrator și avizat de către directorul școlii
c)
Îngrijitorii îşi desfăşoară activitatea conform orarului întocmit de
către administrator și avizat de către directorul școlii
d)
Paznicii de noapte desfăşoară activităţi zilnic, alternativ, într-un
singur schimb între 1900-0700.
e) Instructorii
de educaţie: - luni-vineri între
orele 7,00 – 15,00 (schimbul I) și 12,00 – 20,00 (schmbul II);
-
sâmbătă-duminică între orele 7,00 – 19,00
f) Secretar: 8,00 – 16,00
g) Asistent social: 8,00 – 16,00
h) Administrator: 7,00 – 15,00
i) Contabil: 8,00 – 16,00
j) Bibliotecar: 8,00 – 16,00
k) Magazioner: 7,00 – 15,00
l) Supraveghetorii de noapte: zilnic între
orele 1900-0700;
m) Asistenta medicală: conform graficelor
întocmite lunar;
n) Infirmiera: conform graficului întocmit
lunar de către administrator;
o) Spălătoreasa - conform graficului întocmit
lunar de către administrator;
p) Lenjereasa - conform graficului întocmit
lunar de către administrator;
q) Fochist - conform graficului întocmit
lunar de către administrator
Art.99. Personalul
C.S.E.I. Roman este obligat să se prezinte zilnic la program, cu 5-10 minute
înaintea începerii acestuia, şi să desfăşoare activitatea specifică funcţiei în
intervalul orar stabilit. Absenţa nemotivată de la program este o abatere gravă
care se sancţionează conform legislaţiei în vigoare, până la desfacerea
contractului de muncă.
În situaţii
deosebite, care împiedică prezenţa la program, cei aflaţi în această situaţie
vor anunţa directorul unităţii, în timp util.
Tolerarea din
partea personalului C.S.E.I. a fumatului şi a consumului de alcool de către
elevi va fi sancţionată drastic, conform legislaţiei în vigoare, până la
desfacerea contractului de muncă.
Art.100. Personalul
C.S.E.I. Roman beneficiază de concedii de odihnă, concedii medicale, concedii
fără plată, zile libere pentru anumite evenimente, etc. conform legislaţiei în
vigoare.
Pentru a
beneficia de aceste drepturi, personalul va face cerere scrisă către director,
iar pentru concediile medicale şi zilele libere va prezenta ulterior documente
justificative legale.
Personalul
didactic auxiliar şi personalul nedidactic beneficiază de concediu de odihnă
conform planificării anuale întocmite de către administratorul şcolii aprobată
de către directorul C.S.E.I.
Art.101.
În cadrul C.S.E.I. Roman se organizează şi se desfăşoară cu întregul personal
cât şi cu elevii activităţi de protecţia muncii, prevenirea şi stingerea
incendiilor, protecţie civilă şi protecţia mediului, conform prevederilor legale
în vigoare.
Pentru a asigura
implicarea personalului la elaborarea şi aplicarea deciziilor în domeniul
protecţiei muncii, în cadrul C.S.E.I. se constituie Comisia de securitate
şi sănătate în muncă. Componenţa Comisiei de securitate şi
sănătate în muncă este stabilită anual prin decizie scrisă a
directorului C.S.E.I.
Art.102. Accesul
şi utilizarea sălii de sport şi a laboratorului de informatică se realizează în
următoarele condiţii:
a)
Laboratorul de informatică
-
accesul în laborator se face pe baza planificării, numai în orele special
destinate, în prezenţa responsabilului laboratorului şi a cadrului didactic
care conduce ora;
-
laboratorul de informatică se utilizează exclusiv pentru activitatea didactică
asistată de calculator. Utilizarea calculatoarelor pentru scopuri nedidactice
este interzisă;
-
modificarea setărilor calculatoarelor şi instalarea de soft nedidactic (jocuri,
etc.) este interzisă. Accesul la date stocate pe medii externe (dischetă, CD,
Memory Stick, etc.) se realizează, atunci când este cazul, doar de
responsabilul laboratorului, la calculatorul său, după verificarea acestor
medii;
-
desfăşurarea activităţilor cultural – educative în laborator se face conform
planificării acestor activităţi, în prezenţa responsabilului laboratorului;
-
este interzis accesul în laborator al persoanelor care nu sunt implicate în
activitatea didactică desfăşurată;
-
la terminarea activităţii, laboratorul se lasă în ordine şi calculatoarele
închise.
b)
Sala de sport
-
sala de sport va fi utilizată doar pentru desfăşurarea orelor de educaţie
fizică sau a activităţilor de C.F.M./kinetoterapie;
-
accesul elevilor în sală şi desfăşurarea activităţilor se face doar în prezenţa
profesorului de educaţie fizică sau cadrului didactic care desfăşoară activitatea
respectivă;
-
elevii vor participa la activităţi în sala de sport doar cu echipament sportiv
adecvat, care nu se va folosi pentru deplasare la sala de sport;
-
se interzice lovirea mingii cu piciorul spre pereţii laterali ai sălii sau spre
tavanul acesteia;
-
este interzis accesul în sală a persoanelor care nu au legătură cu activitatea
desfăşurată.
CAPITOLUL VIII
ACTIVITĂŢI
FESTIVE, CULTURAL –EDUCATIVE ŞI SPORTIVE
Art.103. Anual,
deschiderea şi încheierea anului şcolar se va marca printr-o
activitate festivă, cu participarea părinţilor / reprezentanţilor legali ai
elevilor, a unor reprezentanţi ai autorităţilor publice locale, a altor
instituţii şi organizaţii.
Festivitatea de
încheiere a anului şcolar va include premierea elevilor şi o serbare şcolară.
În anul școlar 2020 – 2021 se suspendă deschiderea și
închiderea anului școlar.
Art.104. Pe
perioada fiecărui an şcolar se vor organiza şi desfăşura activităţi
extraşcolare cu caracter educativ sau sportiv. Activităţile se vor
desfăşura prin activităţi lunare organizate la nivelul fiecărei clase, cât şi
prin activităţi la nivelul centrului şcolar, conform programului elaborat de
coordonatorul pentru proiecte şi programe educative.
În anul școlar 2020 – 2021 activitățile extrașcolare se vor
desfășuar pe grupe mici, cu respectarea condițiilor de siguranță
epidemiologică.
Art.105. Organizarea
şi conducerea activităţilor cultural – educative şi sportive extraşcolare,
din planurile proprii sau cele de parteneriat, desfăşurate în şcoală, se
vor realiza conform programelor respective cu respectarea regulilor de
siguranţă necesare.
La terminarea
fiecărei activităţi, conducătorul activităţii va întocmi un proces verbal
semnat atât de el cât şi de colaboratori. Un exemplar din procesul verbal, însoţit
de eventuale documente semnificative ale activităţii, vor fi predate
coordonatorului pentru proiecte şi programe educative.
Art.106. Organizarea
şi conducerea activităţilor cultural – educative şi sportive extraşcolare,
din planurile proprii sau cele de parteneriat, desfăşurate în afara şcolii,
se vor realiza conform programelor respective, cu luare tuturor măsurilor de
siguranţă.
Înaintea
activităţii, conducătorul acesteia va informa în scris directorul asupra
următoarelor aspecte:
-
tema, obiectivele şi conţinutul activităţii;
-
participanţi din şcoală;
-
parteneri din alte unităţi şcolare sau instituţii;
-
data, ora şi locul de desfăşurare a activităţii;
-
modul şi mijlocul de transport la şi de la activitate;
-
măsuri luate pentru siguranţa elevilor;
-
alte probleme.
Activitatea se
va desfăşura doar după ce directorul va aviza documentul înaintat de
conducătorul activităţii.
La terminarea
fiecărei activităţi, conducătorul activităţii va întocmi un proces verbal
semnat atât de el cât şi de colaboratori. Un exemplar din procesul verbal,
însoţit de eventuale documente semnificative ale activităţii, vor fi predate
coordonatorului pentru proiecte şi programe educative.
CAPITOLUL IX
SOLUŢIONAREA
CERERILOR ŞI A RECLAMAŢIILOR
Art.107. Personalul
unităţii cât şi părinţii (tutorii, asistenţii maternali) elevilor sau alte
persoane au dreptul de a adresa directorului C.S.E.I. cereri sau reclamaţii pe
diferite probleme, de competenţa unităţii şcolare.
Cererile sau
reclamaţiile pot fi adresate verbal, în cadrul audienţelor, sau în scris.
Art.108. În
cadrul audienţelor la directorul C.S.E.I., personalul unităţii sau persoane din
afara acesteia pot formula cereri sau reclamaţii, care se vor consemna în
registrul de corespondenţă de către persoana numită de către director, de
regulă, secretara şcolii.
Art.109. Cererile
sau reclamaţiile scrise ale personalului unităţii şcolare sau ale altor
persoane se înregistrează la secretariat în registrul de corespondenţă.
Art.110.
La probleme care nu necesită o cercetare, directorul va comunica pe loc decizia
sa, care va fi consemnată în registru. În situaţia în care problema ridicată
trebuie studiată, directorul unităţii numeşte, după caz, o persoană sau o
comisie care să cerceteze situaţia reclamată şi să formuleze propuneri de
soluţionare. Pe baza concluziilor şi propunerilor comisiei, cât şi a
constatărilor personale, directorul unităţii şcolare ia decizia care se impune,
în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Decizia
directorului se aduce la cunoştinţă celui care a făcut cererea sau reclamaţia,
verbal sau în scris, în termen de maximum 30 de zile de la înregistrarea
acesteia.
CAPITOLUL X
INTERNATUL ŞCOLAR
Art.111. Internatul şcolar, parte
constitutivă a Centrului Şcolar pentru Educaţie Incuzivă Roman, asigură cazarea elevilor din învăţământul preșcolar,
primar, gimnazial.
Art. 112. Elevii interni au următoarele drepturi:
- să folosească baza materială a internatului, în
limitele permise de prezentul regulament;
- să beneficieze de cazarmament (pături,
cearşafuri, perne) în limita posibilităţilor, la feţe de masă, perdele,
covoare, etc.
- să beneficieze de serviciile spălătoriei pentru
spălarea şi întreţinerea articolelor de îmbrăcăminte utilizate în timpul
programului şcolar – o dată pe săptămână sau, în situaţii excepţionale de câte
ori este nevoie;
- să beneficieze de hrană gratuită pe toată
perioada şcolarizării;
- să utilizeze, sub supravegherea instructorilor
de educaţie, terenul şi sala de sport precum şi sala de festivităţi pentru
diverse activităţi sportive, culturale, recreative etc.
- să beneficieze de transport gratuit, cu autoturismul
şcolar, la/de la domiciliu, o dată la două săptămâni sau, după caz, la
solicitarea părinţilor, la intervale mai mari de timp. Deplasarea la/de la
domiciliu în afara acestui program se poate efectua la finele fiecărei
săptămâni, după programul de şcoală, pe cheltuiala proprie.
Art. 113. Elevii
interni au obligaţia să respecte cu stricteţe următoarele reguli:
1. Să respecte întocmai programul internatului;
2. Să folosească şi să predea în stare bună materialele
încredinţate spre folosinţă;
3. Este interzisă aducerea persoanelor străine în internat, fără
avizul conducerii instituţiei;
4. Este interzisă părăsirea internatului fără bilet de voie
semnat;
5. Părăsirea internatului fără bilet de voie este o abatere
gravă de la disciplina internă a internatului şi elevul va fi sancţionat ca
atare;
6. Repartiţia
în camere a elevilor este obligatorie. Este interzisă mutarea dintr-o cameră în
alta fără avizul îngrijitorului, dirigintelui şi directorului C.S.E.I.;
7. Elevii sunt obligaţi să respecte modul de aranjare a
paturilor şi a altor piese de mobilier în camere;
8. Elevii sunt obligaţi să se supună controlului medical şi să
respecte întocmai prescripţiile medicale;
9. Elevii sunt obligaţi să se respecte unii pe alţii. Este
interzis accesul în dormitoare străine sau la alte nivele decât cel repartizat;
10. Este interzis accesul nejustificat în internat în timpul
programului şcolar. Fiecare
elev intern este obligat să respecte programul şcolar;
11. Elevii sunt obligaţi să respecte şi să execute sarcinile
stabilite, conform cerinţelor didactice şi a programului internatului, de către
instructorii de educaţie, supraveghetorii de noapte, asistenta medicală,
personalul de îngrijire şi supraveghere;
12. Pentru orice nemulţumire cauzată de desfăşurarea
activităţii din internat, elevii vor înştiinţa
dirigintele clasei şi dacă situaţia o impune, conducerea şcolii;
13. Elevii sunt obligaţi să respecte normele igienico-sanitare
specifice internatului şi cantinei;
14. Fiecare elev este obligat să păstreze curăţenia şi să
participe la realizarea curăţeniei atât în interiorul internatului cât şi în
exterior conform unui program stabilit;
15. Elevii interni sunt obligaţi să respecte statutul
personalului angajat în instituţie;
16. Elevii interni sunt obligaţi să participe la acţiunile
social-culturale şi sportive stabilite în programul internatului;
17.
Este interzis accesul elevilor în internat cu cuţite, sau alte mijloace care
pun în pericol viaţa şi integritatea personală a elevilor şi a personalului
angajat;
19. Este interzis cu desăvârşire fumatul
şi consumul de alcool;
Art. 114. În cazul
abaterilor de la programul internatului elevii vor suporta următoarele
sancţiuni:
- mustrare în faţa clasei şi a colectivului
din internat;
-
informare scrisă a părinţilor/tutorilor legali;
-
chemarea părinţilor/ tutorilor legali la şcoală;
-
scăderea notei la purtare;
CAPITOLUL IX
ATRIBUȚIILE CADRULUI
DIDACTIC DE SERVICIU PE UNITATE
Art. 115. Cadrele didiactice de serviciu își
desfășoară activitatea pe două schimburi: Schimbul I: 7 – 13
Schimbul II: 13 – 19
Art. 116. Conduc şi răspund de buna desfăşurare a programului
administrativ de de dimineaţa, asigură servirea la timp a micului dejun şi
desfăşurarea programului elevilor după orarul şcolii (cu specificarea în
procesul verbal cum s-au acoperit clasele unde lipsesc motivat sau nemotivat
cadrele didactice şi de cine au fost înlocuite).
Se
vor lua măsuri de supraveghere corectă a elevilor pe timpul pauzelor, urmăresc
desfăşurarea corectă a activităţii din compartimentele auxiliare (cabinet
medical, magazie, spălătorie, bucătărie, sector îngrijire) ajutaţi fiind de
instructorii de educaţie.
Art. 117. Atribuțiile cadrului didactic de serviciu sunt:
1. Fiecare cadru didactic are obligaţia de a îndeplini sarcina de
profesor de serviciu pe şcoală, conform graficului stabilit la începutul
semestrului şi afişat în cancelarie, în două schimburi.
2. Învoirea cadrului didactic de la serviciul pe şcoală se acceptă
doar dacă are motive foarte bine întemeiate. Acesta are datoria să anunţe
responsabilul care întocmeşte graficul profesorilor de serviciu, cu minimum 2
zile înainte de data la care trebuia să efectueze serviciul, pentru a fi
înlocuit cu un alt cadru didactic sau poate să-şi găsească singur un înlocuitor.
3. Profesorul de serviciu asigură desfăşurarea procesului de
învăţământ în bune condiţii, îndrumând şi controlând activitatea din şcoală.
4. Participă la eliberearea
alimentelor din magazie, semnează lista de alimete şi urmăreşte folosirea
integrală a acestora la prepararea hranei pentru elevi, conform meniului zilei
respective.
5. Profesorul
de serviciu verifica existenta cataloagelor si raspunde de securitatea lor pe
toata durata zilei. La sfarsitul zilei, profesorul de serviciu face inventarul cataloagelor
si a condicilor si le asigura. Orice profesor care foloseste un catalog in
afara orelor sale de curs are obligatia de a aduce la cunostinta profesorului
diriginte acest fapt, precum si perioada de timp cat va retine catalogul
respectiv.
6. Asigură
îndeplinirea programului în bune condiţii: sunatul la timp pentru intrarea şi
ieşirea elevilor la şi de la ore, prezenţa profesorilor în fiecare clasă (în
caz contrar va anunţa imediat directorul pentru a se lua măsurile
corespunzătoare).
7. Profesorul
de serviciu supraveghează starea de disciplină a elevilor în timpul pauzelor,
intervine în cazul în care sunt abateri disciplinare sau evenimente deosebite,
pe care le consemnează ulterior în procesul verbal.
8. La venirea
ofiţerului de serviciu în schimbul II (ora 13) se informează despre predarea –
primirea elevilor, supraveghează elevii la masă.
9. Ofiţerul de
serviciu din schimbul II predă colectivul de elevi la ora 14 educatorilor şi
continuă conducerea programului de după-amiază până la ora 19 (ora ieşirii din
serviciu), când predă serviciul supraveghetorilor de noapte, pe bază de proces
verbal.
10. Ofițerul de
serviciu din perioada vacanțelor va conduce și coordona buna desfășurare a
programului elevilor, consultând programul de vacanță întocmit la nivel de
școală și va realiza împărțirea elevilor din unitate în grupe, numind pentru
fiecare din aceste grupe câte un responsabil din rândul cadrelor didactice care
de află de serviciu.
11. Controlează
starea de curăţenie şi respectarea normelor de igienă din şcoală şi asigură
ordinea şi curăţenia în curtea şcolii, cu ajutorul personalului de serviciu .
12. La
solicitarea paznicului, profesorul de serviciu oferă informaţiile necesare
persoanelor străine (părinţi, rude ş.a.) intrate în şcoală.
13. Atributiile
profesorului de serviciu se extind si in spatiul din curtea scolii.
14. Profesorul
de serviciu coordonează întreaga activitate din şcoală în absenţa directorului,
având dreptul să dea dispoziţii personalului de întreţinere pentru a remedia
problemele apărute.
15. Profesorul
de serviciu consemnează în registrul special de procese verbale evenimentele
deosebite care se petrec în perioada desfăşurării serviciului său.
16. Profesorul
de serviciu are obligatia de a solicita persoanelor straine care doresc sa
intre in scoala, date despre scopul vizitei si datele personale ale acestora,
pe care apoi le va conduce la diriginti, invatatori sau directiune.
17. Profesorul
de serviciu verifica intrarea la timp la ore a profesorilor si elevilor si
aduce la cunostinta directiunii eventualele absente. In lipsa directorului,
profesorul de serviciu ia masuri pentru acoperirea orelor respective.
Art. 118. Profesorii de serviciu care nu-şi realizează atribuţiile
vor fi depunctați în fișa de evaluare anuală și/sau sancționați conform
legislației în vigoare.
CAPITOLUL X
DISPOZIŢII FINALE
Art.119. Prezentul
regulament intră în vigoare la data aprobării sale în Consiliul de
administraţie.
La aceeaşi dată
regulamentul anterior, cât şi orice document cu prevederi contrare prezentului
regulament se abrogă.
Art.120. La
apariţia unor acte legislative sau normative noi, cât şi a normelor
metodologice, instrucţiunilor şi regulamentelor ce decurg din aplicarea
acestora, prezentul regulament va fi actualizat şi completat corespunzător.
Regulament aprobat în şedinţa
Consiliului de administraţie din data de 25.09.2019
Directorul Centrului
Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Roman
Prof. Damian Benone
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu